Kotiseututalon historiasta hieman

Yrjölän komea päärakennus kohosi Pielisjärven kunnan vaivaistaloksi vuosina 1909–1911.

"Pielisjärven kunnan vaivaistalo "Pytinki" vihittiin 25.06.1911. Läsnä olivat Pielisjärven kuntakokouksen esimies, vaivaistalo toimikunnan pj talollinen Juho Kärki, kunnallislautakunnan esimies mv Heikki Nuutinen sekä jäsenet E. Tawaststjerna, maanviljelijät Matti Mustonen, Juho Saarelainen ja peltiseppä Antti karttunen. Yrjölän kauppa solmittiin maaliskuussa 1909. Päärakennuksen piirustukset signeerasi kesäkuulla 1909 Matti Ryökäs.

Vaivaistalon nimi muutettiin 1930 luvulla Pielisjärven kunnalliskodiksi. Kuusikymmentä luvun puolivälissä talo nimettiin Pielisjärven vanhainkodiksi, joka jäi tyhjäksi 1990 alusta. Vanhainkodin viimeinen johtaja oli Seija Ylönen. Lieksan kaupunginjohtaja Niilo Tirkkonen neuvotteli Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Markku Tannerin ja Lieksa-Pielisjärvi -seuran jäsenen Erkki Saarelaisen kanssa vanhainkodin myymisestä Lieksa-Pielisjärvi -seuralle. Lieksan kaupunginhallitus, pj Seppo Pyykkö, lahjoitti Yrjölän vanhainkodin Lieksa-Pielisjärvi -seuralle 4.10.1994.

Lieksa-Pielisjärvi -seuran johtokunta, pj Terttu Heiskanen-Timonen, vpj Antero Leinonen, siht. Juhani Ryynänen, rahastonhoitaja Hanna Sapattinen, jäsenet Paavo Aho, Hilke-Liisa Himanen, Maija Kotilainen, Esa Muikku ja Salme Turunen ottivat haasteellisin tuntein kotiseutuseuran puolesta Yrjölän vanhainkotitalon lahjoituksen vastaan.

Kotiseututalon rakentamisesta ja muista siihen liittyvistä tehtävistä ja tapahtumien järjestelyistä vastaavaksi perustettiin Yrjölä-toimikunta, jonka puheenjohtajaksi valittiin Juhani Ryynänen. Toimikunta vastasi johtokunnan alaisena kunnostushankkeen toteutumisesta aina kotiseututalon vihkimiseen asti.

Lieksalainen arkkitehti-ylioppilas Harri Kuivalainen teki perusteellisen tarkastuksen talon tiloissa suunnitellen samalla korjaustyöt, joita hän johti opiskelunsa ohella vuodet 1994-1998.

Vihkimisen suorittivat khra Olavi Nykänen ja ortodoksisen seurakunnan khra Jari Jolkkonen. Juhlapuheen piti Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Markku Tanner. Lausuntataitelija Seija Ruotsalainen tulkkitsi Eino Leinon runon Legenda. Lieksan Lasten ja Nuorten kuoro lauloi Andres Järvelan johdolla.

Juhlaan toivat valtiovallan tervehdyksen presidentin rouva fil. maisteri Eeva Ahtisaari, adjutantti eversti Mika Peltonen, eduskunnan II varapuheenjohtaja Kerttu Törnqvist ja fil. tri Laura Kolbe.

Lieksa-Pielisjärvi -seuran Yrjölän Kotiseututalo aloitti toimintansa 1.10.1998. Seuran toiminta jatkuu hyvin päätalon tiloissa, kunnostetussa vanhassa aitassa ja rakennelmissa, joita seuran johtokunnan jäsenet ja talkoolaiset Antero Leinosen johdolla ovat työstäneet.

Seuran pj Sirkka Mikkonen ja talon emäntä Helvi Timmer jatkavat Lieksa-Pielisjärvi -seuran työtä Yrjölän Kotiseututalolla kiitettävästi."

Lieksassa 23. maaliskuuta 2017

"Yrjölän kotiseututalo oli vuokrattuna ulkopuoliselle toimijalle 1.1.2019 - 31.12.2022, jonka jälkeen yhdistys jatkoi talon ylläpitämistä. Vuokra-aikana Lieksa-Pielisjärvi -seura ry järjesti tapahtumia mahdollisuuksien mukaan. Korona-aika rokotti toimintaa melkoisesti, ja tapahtumia jouduttiin perumaan.

Sirkka Mikkosen jälkeen yhdistystä luotsasi ansiokkaasti Seppo Tossavainen muutaman vuoden ajan. Sepon jälkeen puheenjohtajan tehtävän otti vastaan Aija Väätäinen, jatkaen edelleen yhdistyksen puheenjohtajana. "

Lieksassa 24.7.2023